Taeguk Il Jang is de eerste Poomse die geleerd moet worden bij Taekwondo voor het gele band (8e Geup) examen. In deze Poomse komen 3 weringen en 2 aanvallen voor in twee verschillende standen.

Weringen:

  • Lage wering (Area Makki)
  • Midden wering (Momtong Makki)
  • Hoge wering (Eogool Makki)

Aanvallen:

  • Stoot naar plexus (Momtong Jireugi)
  • Voorwaartse trap (Ap Chagi)

Standen:

  • Loop stand (Ap Seogi)
  • Lange stand (Ap Koobi Seogi)

Voor het lopen van de vorm kan je het volgende schema gebruiken: Schema Taeguk Il Jang, daarnaast kan je het onderstaande filmpje gebruiken om te kijken hoe de Poomse wordt gelopen en de technieken worden uitgevoerd.

Aandachtspunten:

  • Bij de eerste poomsees is het belangrijk dat er op de standen wordt gelet. Er moet een goed verschil gezien kunnen worden tussen de loop en de lange stand.
  • Zorg bij het maken van een stoot dat je lichaam recht blijft en je stoot gericht is op de plexus. Als je naar je eigen hand kijkt dan gaat deze ook niet recht vooruit, maar schuin naar beneden.
  • De uitvoering van een verdediging of aanval moet in de beweging plaatsvinden. Dus niet eerst in de stand gaan staan en daarna de aanval of verdediging doen. Dit moet tegelijk plaatsvinden, zodat de kracht optimaal naar voren komt.
  • Let erop bij de voorwaartse trap dat je het been niet laat vallen. Netjes neerzetten en overgaan in de loopstand. Als je dit niet doet ziet het er slap uit en zal je loopstand vaak ook niet goed zijn.
  • Zorg ervoor de de hoge wering goed  wordt aangehaald vanaf de onderkant van je buik.